MRW
satsar på Märklin !
(Dessa
ord är Japlin´s inte MRW)
Märklin har utan att veta om det , tillverkat en mycket bra svensk godsvagn av äldre årgång.
Foto : Stig Nybergs samling
BJ Lit Is. Schwerinvagnen
! , Förlåt,
Nürnbergvagnen skall det vara.
Redan
i februari 2000 blev undertecknad misstänksam när Rutger Friberg hemkommen från
Nürnbergmässan visade prospekt över vagnar från Märklin.
Visst
såg det ut som en Schwerinvagn med längre axelavstånd, alltså en Nürnbergvagn.
Bortglömt,
får undertecknad lagom till julhandeln, se en förpackning med 10 st gulliga Nürnbergvagnar
från Märklin. 6 st utan broms 2 st med bromsplattform och två med bromshytt.
Satsen har nummer 46030.
Om förebilden skriver Jon Fast i Allt Om Hobby nr 2-87 och i privata anteckningar, följande:
Neda
De
66 vagnarna kom till BJ, SDJ, GDJ och NBJ. Här var det frågan om lit Is, som
vi i modellsammanhang felaktigt benämner som Schwerin när det i verkligheten gällde
import av en vagn av med senare utveckling, i Tyskland benämnd Nürnberg,
vars synliga förändring, förutom en från 1918 förlängd hjulbas till
3,5 m, var en enklare stängningsmekanism för sidoportarna (se artikel i
Allt om Hobby nr 6/86 och 2/87). Tyvärr tycks ingen av modellfabrikanterna ha
producerat några sådana (förrän nu. Undertecknads kommentar).
B
J 5801 - 5830 30 st utan broms. Fick SJ-nummer 12236-12265
GDJ
3801 - 3806 6 st utan broms. Fick SJ-nummer 12322-12327
SDJ 701 703 704. 3 st utan broms. Fick SJ-nummer 12328, 12330, 12331
SDJ,.702, 1 st med skruvbroms och bromsplattform. Fick SJ-nummer 12329
NBJ 751 – 761 11 st utan broms. Skrotade utan att bli SJ-märkta.
NBJ 762 – 776, 15
st med tryckluftsbroms. Skrotade som ovan (En av NBJ-vagnarna finns kvar has
NBVJ, dock brandskadad.)
1923
levererades 5 st nya vagnar till UWHJ, nr 470-474, försedda med.
bromsplattform med bromshytt för skruvbroms samt enkel-ekrade hjul. Vid UWHJ:s
förstatligande var de avsedda att bli SJ 101093 – 10197 men blev ombyggda
1941/2 till tjänstevagnar utan att få SJ-nummer.
Se
också Claes Mattisson’s artikel i Modelltåg 95.
-Jo
då Claes, jag har också några Schwerin från Fleischmann. Dessa får nu
ligga.
Den obromsade vagnen är vad jag kan se helt rätt som BJ 5801-5830. Modellen är mycket fint utförd och alla detaljer stämmer till 99%. En detalj som tydligen Märklin har dagtingat med är buffertar. Teckningar på omslaget visar buffertar av äldre modell med slitsar på ovan och undersida av den koniska hylsan, vilket skulle ha varit helt rätt men Märklin har gjort det lite enkelt för sig här och valt en normal hylsbuffert.
De
två ingående vagnarna med bromshytt är rätt som UWHJ 470-474. Bromshytten
och plattformen ser ut att stämma helt. Samma fel med buffertar som ova
Generellt
kan sägas att vagnarna är mycket fint utförda med nedsmutsning och
demonterbar kollast som också är ganska övertygande. Det är klart att de
stora kopplen stör och så saknas så klart bromsslangar och koppelimitation
men det är ju standard på storseriemodeller.
Vagnarna
kommer att få svensk privatbanemärkning vad det lider.
Arbete
pågår med dekaler och annan information.
Med
handen vid pennan
Ps.
Glöm nu inte att det är oisolerade hjul på Märklin.
MRW har hjulaxlar som passar i sin katalog..
All rights reserved. © MRW
Photos/pictures are not allowed to be used or reproduced in any way without
written permission of Modellrallare i west
Last updated: 2012-10-25